de studio

OPINIE

Esthetiek

Het Goede, het Ware en het Schone. Dat is waar wij allemaal naar (terug)

verlangen, volgens Plato - ambachtslieden en kunstenaars zéker. Deze begrippen zijn absoluut en eeuwig en komen voort uit één en dezelfde bron: dus wat mooi is, is tegelijk ook goed en waar.

 

Idealistisch? Naïef? Feit is dat wij aan het begin van de 21ste eeuw - waarin alles betrekkelijk lijkt - ver verwijderd zijn van dit idealisme. Maar ik moet zeggen dat ik meer verwantschap voel met deze oerfilosofie dan met het postmodernisme van de jaren ‘90. De opvatting dat iedereen gelijk heeft en alles even veel waard is, deel ik niet.

 

Ik wil niet continu worden geëntertaind of anderen entertainen. Ik probeer je gelukkig te maken met mooie gebruiksvoorwerpen. Dingen waaraan een esthetisch genoegen te beleven is. Sterke vormen waarvan je voelt dat ze ‘mooi’, ‘goed’ en ‘echt’ zijn. Díe sensatie, daar hoeven we ons niet voor te schamen.

 

Techniek

Oude en nieuwe productietechnieken inspireren mij. Productinnovaties komen vaak voort uit kennis van materialen en technieken. Denk aan Charles Eames, de eerste industrieel ontwerper die hout lamineerde en glasvezel-kuipen toepaste. Bauhaus met zijn buismodellen. Of lichtontwerper Ingo Maurer die ‘geheugenmetaal’ in een lamp verwerkte.

 

Mij moet je niet alleen achter een tekentafel zetten en laten dromen. Je moet me loslaten in fabrieken waar ik machines kan bekijken en mensen kan spreken. Ik heb de laatste jaren een groep mensen om mij heen verzameld die heel goed zijn in hun specialisme. Vaklieden, die met hun handen mooie dingen kunnen maken, koester ik. Of ze nou in Tjechië wonen, diep in Azië, of bij ons in de Betuwe. Zonder degenen die mijn meubels construeren, stofferen, (glas)blazen, lassen, gieten etc. ben ik niets. Het gaat niet alleen om de vorm, maar ook om het materiaal, de toepassing en de afwerking.

 

 

testRoderickTekentafel02.gif