Nieuws

ISHI

MILAN

APRIL
2017


Roderick Vos: ‘De eikenhouten Ishi stoel en tafel hebben beiden ovaal gevormde poten, bijna aerodynamisch qua uiterlijk. Een hoogstandje voor een cnc frees machine! De poten van deze ISHI tafel zijn kruislings aan elkaar verbonden en verlijmd waarbij een zeer sterke constructie verbinding ontstaat. Er was dientengevolge geen extra horizontale balk meer nodig om de 2 setjes poten met elkaar te verbinden, en hierdoor was het mogelijk om deze poten rechtstreeks aan het bovenblad vast te zetten. Het resultaat geeft een bijna sculpturaal beeld. Met dit abstracte ontwerp met haar speelse vorm, heb ik geprobeerd om eenvoud in vorm en techniek naar een mooi totaalbeeld te vormen. Ishi heeft echt mijn signatuur; een harmonieuze samensmelting van vorm en techniek.' Het is 1 van mijn mooiste tafels!

 

http://linteloo.com/collections/ishi/

Lint02.jpg

CANDLE STICK

HEUSDEN VESTING

APRIL

2017


Een blaker is een 18 eeuwse lage kaars-houder met een platte voet, meestal voorzien van een handvat in de vorm van een oog of een steel. Ook heeft een blaker meestal rondom een opstaande rand, zodat gesmolten kaarsvet er niet af kan lopen. Voordat elektriciteit gemeengoed werd in gebouwen, werden blakers algemeen gebruikt als eenvoudige lamp of zaklamp. Maar deze laser gesneden moderne interpretatie van de klassieke kandelaar/blaker, heeft deze nu een meer symbolische dan functionele betekenis.  De opbrengsten van dit ontwerp, gemaakt voor Fred Guurink ‘Vecht met Fred’, gaan naar de KWF voor kanker onderzoek.
 

IMG_5792.JPG

DUNE

MILAAN 
APRIL
2017


Roderick Vos: De zitvorm van deze kruk voor het Nederlandse merk Linteloo ziet er bijna uit als een stalen zitschaal van een tractor uit de vijftiger jaren. Het ziet er modern uit en tegelijkertijd heeft dit beeld iets eerlijks en vertrouwds. Ik wilde een krukje bouwen waarbij de zitting een soort kruising zou worden tussen een zadel en tractorzit. De basisvorm bestaat uit drie uit hout gedraaide poten waarop een perfect, ergonomische ronde zitschaal uit eiken hout is geplaatst. De bijna aerodynamische vorm en de kleur van de houten zitting deed me herinneren aan zandduinen, vandaar dat we gekozen hebben voor de naam DUNE met dit project. De Dune barkruk ziet er uit alsof het in de 70 jaren al bedacht had kunnen zijn, maar het heeft gelijktijdig een zeer moderne en tijdloze uitstraling. 
 

http://linteloo.com/collections/bar-table/

 

 

 

Lint12.jpg

GOLDEN NUGGET

VENLO
MAART
2017


Traditionele productie processen zijn altijd een bron van inspiratie voor Studio Roderick Vos.
Roderick Vos: ‘nadat we de techniek van het plaatstaal vouwen begrepen en onder de knie hadden, zijn we begonnen met het bedenken van een interessant concept voor een compact multi-functioneel bijzettafeltje uit 2 mm plaatstaal. Omdat we de vorm er natuurlijk aantrekkelijk uit moest zien hebben we geprobeerd de rand van het bovenblad blad- als een soort bloemvorm- om te vouwen. We noemen ‘m Golden Nugget omdat de goudkleur onze 
favoriet is, maar dit tijdschriften tafeltje is ook te krijgen in meerdere kleuren uit de PODE Batch serie. (Azzurite, Amethyst, Raven, Papyrus en Oxide).

https://www.pode.eu/nl/collectie/tafels/golden-nugget

 

 

 

17-02-09-pode0684.jpg

GLOSS

VENLO

FEBRUARI

2017


Roderick Vos: “ De glans van epoxy heeft mij altijd al gefascineerd. Het is bovendien een bijna magisch materiaal om mee te mogen werken. Door dit materiaal in vloeibare vorm over een gelamineerde fineerplaat te gieten ontstaat een prachtige diepte, en bijna waterachtig effect. Verschillende experimenten met fins vuren, beits en epoxy heeft een diverse serie van 5 zeer heldere kleurtinten opgeleverd. De structuur van het hout wordt nu als het ware uitvergroot door een heldere, sterke en slijtvaste hars over de houten onderplaat te gieten. De schoonheid zit ‘m immers in de bladen en, door de steeds unieke vingerafdruk van het fineer, is elke salontafel een juweel op zich. 

 

https://www.pode.eu/nl/collectie/tafels/gloss

IMG_5429.JPG

COLOURS

IMM COLOGNE

JANUARY

2017

 

This was our first international presentation in Cologne with Dutch furniture brand PODE. . We wanted to show as much new products as possible, but we were very limited in the amount of square meters. In order to  avoid ‘visual chaos’’, we decided to split the 9 by 9 meter platform in 4 ‘parts’. By  displaying different designs per room, in a different colouring scheme, we created  visual harmony .We decided to put the walls in a 35 degree angle, and creating 4 different architectural views of the stand per each side. From the hallway one experienced 4 total different looks from each corner.

KROP Pode Beurs 150117-25 kopie.jpg

REAL MARBLE ?

IMM COLOGNE

DECEMBER
2017

 

With today's infinite stone look-alike products and the overwhelming amount of information on the web, it's easy to become confused when trying to compare marble tiles and ceramic tiles. The new ceramic slabs I now use for the HUX project, are composed of clay and inorganic materials that are oven dried and glazed. Its durable, and with these 6mm thin ceramic slabs we were able to create a wonderful thin looking table top. 

 

https://www.pode.eu/nl/collectie/tafels/hux

17-02-09-pode0694-4 kopie.jpg

Grid

HEUSDEN VESTING

NOVEMBER
2017


We are now working on a wonderful 'curio cabinet', made predominantly of thin 10 mm metal combined with 6mm sheet glass. With different modular components you now can compose your own cabinet in all kind of heights and sizes! "I wanted to play with the idea of opposite materials too; the fragile lightness of the colored glass and the massiveness and strength of the steel. Store and show your collection out of harm’s way with this great vitrine..!
 

Schermafbeelding 2017-02-17 om 09.10.32.png

DUTCH DESIGN WEEK 2016

’S-HERTOGENBOSCH
OKTOBER
2016


Mijn ‘1 bloem vaasje’ viert de schoonheid van de enkele bloem. Deze kleine porseleinen vaas heeft als basis een water container voor stabiliteit en daar waar deze ovalen basisvorm versmalt naar de hals, hebben we een draaiing in de nekvorm gemaakt. "Soms zegt een bescheiden klein prachtig ontworpen vaasje met maar 1 bloem meer dan een geheel boeket”. Dus geen trieste pogingen meer om twaalf rozen in een lege, aan de bovenzijde doorgesneden, plastic 2 liter fles te plaatsen….! Hier is de juiste vaas voor je enkele, unieke bloem. 

 

http://www.sociallabel.nl/nieuws/vaas-mini/

photography: Studio Boot.

HR Kleine vaas blauwe achtergrond.jpeg

OUDE AMBACHTEN, NIEUWE AMBACHTEN.

’S-HERTOGENBOSCH
SEPTEMBER
2016

 

Oude en nieuwe productietechnieken inspireren mij. Productinnovaties komen vaak voort uit kennis van materialen en technieken. Ik denk dat dit de slagkracht van Dutch Design in het algemeen is. Wij zijn in ons land niet alleen innovatief op het gebied van verzinnen en creëren, maar ook sterk in onze maakindustrie. Mijn 6 armige kandelaar is een perfect voorbeeld: door 'm om te keren kan je kiezen tussen kaars of waxinehouder. Gemaakt van aluminium, met de hand gegoten in een voorverwarmde stalen matrijs, en prachtig afgewerkt.  Onverwoestbaar & tijdloos!

 

Nu verkrijgbaar via onze webshop voor 98,- Euro 

http://www.roderickvos.nl/product/isamo

 KLEIN Ufo02.jpg

DELANO

’S-HERTOGENBOSCH
AUGUSTUS
2016

 

Deze serie handmatig geweven karpetten vormt door zijn eenvoud en structuur een mooie ondersteuning bij bank of fauteuil. Ze zijn hand geverfd waardoor de tinten een extra diepte krijgen. Het geometrische reliëf gaat over in een vlakker geweven accentkleur aan de beide kopse kanten en in de afwerking van de rand. De Delano serie krijgt door de weeftechniek een mediterrane uitstraling die niet misstaat op een industriële vloer.

 

https://www.pode.eu/nl/collectie/accessoires/delano

Pode Delano web klein .jpg

SWELL

’S-HERTOGENBOSCH
JULI
2016

 

Het is tijd voor glamour, warmte en stijl. Met deze, op de Art Deco geïnspireerde, serie SWELL wordt elke bank omgetoverd tot een uitnodigende en sfeervolle plek. De jacquard weefsels kenmerken zich door een sterke dynamische lijnvoering, opgebouwd uit geometrische patronen, zoals cirkels en verticale lijnen. Gecombineerde lichte kleuren of juist warme diepe tinten zoals mosterd, turquoise, en roodtinten voeren de boventoon. Het beeld van deze serie SWELL is bijzonder veelzijdig omdat het motief aan de voorzijde van de plaid anders is dan aan de achterzijde van het ontwerp. Maak je interieur helder, glamoureus, chique en stijlvol met dit tijdloze accessoire!

 

https://www.pode.eu/nl/collectie/accessoires/swell

Pode_Swell combi web klein 00012 .jpg

CHINESE DISPLAY SHELVE


HEUSDEN
JUNI
2016


Westerners may have used furniture before the Chinese, but once the Chinese cabinetmakers began crafting cabinets, they learned their craft and the intricacies of furniture making much better. They learned to construct wonderful designed and proportioned pieces without using nails. Pure minimalism, and as a designer I still find these ‘antiques’ very inspiring designs. The chinese made cabinets in many varieties because they wanted and valued versatility. For Dutch brand Pode I designed a store display shelve for cushions, inspired by this theme. Made out of folded metal, with curved shelved on both sides, and an hommage to the Asian minimalist craftmanship.


photography: Zebra studio
 

KUSSENKAST ZONDER KUSSENS .jpg

YUKIKO

’S-HERTOGENBOSCH
MEI
2016


De materialen om een traditionele Japanse lampion te maken variëren: hout, bamboe, rotan, of draadstaal voor het frame; papier of zijde voor de lampenkap. Kijk bijvoorbeeld naar het prachtige oude werk van Isamo Noguchi’s lichtsculpturen uit de zestiger jaren. Waarom zouden we niet dit oude decoratieve concept kunnen vertalen naar een moderne hedendaagse staande lamp gemaakt van laser gesneden plaatstaal?  In de oude tijden, wedijverden japanse kunstenaars met elkaar om lampenkappen te maken van uitzonderlijke schoonheid, functionaliteit, design, en decoratie. Yukiko is mijn 3 dimensionale vertaling van de oude lampion naar de 21e eeuw. Met deze lamp onderzocht ik de krachtige combinatie van esthetiek, translucentie en decoratie.


Fotografie: Studio Reflex.

 

Klik hier om ''YUKIKO'' te bekijken.
 

Yukiko03 kopie.JPG

TRANSIT

'S-HERTOGENBOSCH

MEI

2016

 

Roderick Vos: "Ik houd van mooie vormen, maar ergonomie is altijd erg bepalend in mijn ontwerpen. Bij model Transit hebben we bewust gezocht naar ’The best of both worlds’. In samenwerking met het Pode team is er daarom erg veel aandacht besteed aan het zitcomfort. We hebben een fauteuil voor de woonkamer gecreëerd, waar je gewoonweg lekker lang in wilt blijven zitten. Fauteuil TRANSIT is er in een hoge en lage rugvariant : hopelijk een klassieker in de dop door zijn authentieke, tijdloze uitstraling." De tijd zal het leren.

 

fotografie: Zebra Fotostudios

 

 

16-04-07-pode18634-2.jpg

FOLD

'S-HERTOGENBOSCH

APRIL

2016

 

Roderick Vos: “Bij dit ontwerp stond mij een stoere familiebank voor ogen, een bank voor jong en oud. Design om van te genieten; zowel in vorm als esthetiek. Door de bekledingsstof te vouwen en zo min mogelijk te versnijden, ontstond deze innovatieve en tijdloze bank. Vandaar ook haar naam: FOLD. Ik heb een voorliefde voor comfortabele kussen-banken, maar voor dit ontwerp heb ik het beeld van ‘losse kussens’ juist vermeden, zodat er een mooie abstracte bank ontstond zonder een overdaad aan detaillering.

 

fotografie : Arjan Benning

16-04-07-pode19073.jpg

ART DIRECTION

VENLO

MAART

2016 

 

 

De samenwerking tussen een fabrikant en een ontwerper betekent normaal gesproken dat de ontwerper een ontwerp levert en de fabrikant naar eigen inzicht daar mee aan de slag gaat. Dat is nu wel even anders voor het nieuwe jonge nederlandse merk PODE. We zijn een compleet merk aan het opbouwen en dat was al jarenlang een stoute droom. We werken nu ook veel conceptueler. We geven tevens richting aan de fotografie, het magazine, de website en voegen zelf ook ontwerpen toe. 

 

fotografie : Arjan Benning

Portret Roderick & Claire Vos klein helder.jpg

'SEASONS'

KEULEN

JANUARI

2016

 

Designer Claire Vos: Karpetten hebben in het algemeen een vaste omlijsting en vormen een strak vlak in het interieur. ’Mijn uitgangspunt van de “Seasons Collection” is om die omlijsting te doorbreken en meer functie aan het karpet te geven dan alleen een mooie prent op de grond. De afzonderlijke kleurvlakken krijgen door het plaatsen van diverse zitelementen op het karpet, een eigen toepassing. Het karpet nodigt de gebruiker uit om een fauteuil bij het hoge zachte getufte gedeelte in het midden te positioneren en een bank of hoekbank bij of om de 90 graden hoek te plaatsen. De overige afgeronde hoeken versterken de diverse functies. Door variatie in de diktes van de wollen garens en niveauverschillen in de tuft techniek, krijgen de “Seasons” karpetten een extra gelaagdheid. 

 

De “Seasons” collectie is exclusief voor Leolux ontworpen door Claire Vos. 

def Leolux_Groep Seasons 2b.jpg

DUTCH CANDLELIGHT

'S-HERTOGENBOSCH

DECEMBER

2015

 

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen.


Al sinds zijn vroegste jeugd was ontwerper Roderick Vos gefascineerd door het gietproces bij het maken van tinnen figuurtjes. Voor zijn EU-kandelaar koos hij ervoor de twee modellen, een enkele kandelaar en een zesarmige, met deze giettechniek, maar nu met aluminium in plaats van tin. In dit gietproces worden hele grote metalen mallen voorverwarmd en gevuld met vloeibaar aluminium dat tot 800 graden wordt verhit. Deze kandelaar met zijn industriële look kan zowel voor kaarsen als voor theelichtjes worden gebruikt. Je draait hem gewoon even om. 

 

Fotografie: Marie Cecile Thijs

(c) MCThijs_GoudenKandelaar.jpg

DUTCH DINNER

'S-HERTOGENBOSCH

NOVEMBER

2015

 

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen.

 

Dit tafelkleedontwerp verkent de eigenschappen van damast, wat tot de oudste weefpatronen ter wereld behoort en teruggaat tot de Byzantijnse tijd. Dankzij een unieke productiemethode lijkt damast licht te geven, want het patroon vangt en weerkaatst het licht op een andere manier dan de achtergrondstof. Voor haar eigen versie koos Claire Vos voor een lichtgrijze katoenen ruit die overloopt naar een de ondergrond van crèmekleurig linnen. De EU-tafelkleden, die zijn gemaakt van 50% ecologisch katoen en 50% ecologisch linnen, worden geweven in één van de oudste Nederlandse textielfabrieken. 

 

Fotografie: Marie Cecile Thijs

(c) MCThijs_Tafelkleed.jpg

DUTCH CHOCOLATE

'S-HERTOGENBOSCH

OKTOBER

2015

 

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen.

 

Dit bittere drankje kwam voor het eerst naar Europa in 1528. Vandaag de dag is de productie en consumptie van chocola een wereldwijd gebeuren. Wij kwamen er dan ook achter dat het inmiddels een hele uitdaging is om nieuwe vormen te bedenken voor een ogenschijnlijk simpel product  Om aan ieders chocoladebehoefte te voldoen hebben wij een greepje in de vorm van een kroon weten te maken en die voeren we in vijf verschillende smaakcombinaties uit.

De persoonlijke favorieten van de ontwerper: chocolade/espresso, aardbei/basilicum, witte chocolade/passievrucht, sinaasappel/kruidnagel en bosbes/zwarte bes/munt. http://www.shockingorange.nl

 

Fotografie: Marie Cecile Thijs

(c) MCThijs_Chocolade.jpg

DUTCH TEA

'S-HERTOGENBOSCH

SEPTEMBER

2015

 

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen.

 

Thee kent een duizendjarige verbintenis met de geschiedenis, maar de wereld leerde de theepot pas veel recenter kennen. De eerste keramieken theepotontwerpen maakten ongeveer 500 jaar geleden hun entree. Met zijn nieuwe EU-theeservies geeft ontwerper Roderick Vos een 21e-eeuwse interpretatie van het proces van zetten, gieten en genieten rondom de eeuwenoude drank. De unieke aardewerken theepot en bijpassende kopjes worden exclusief gemaakt door de oudste keramiekmakers van Nederland, Koninklijke Tichelaar Makkum (1572), een bedrijf dat wereldwijd vermaard is om zijn handgemaakte keramiek. De enorme schat aan kennis en ervaring die dit bedrijf over de jaren heeft opgebouwd zijn van onschatbare waarde. 

 

Fotografie: Marie Cecile Thijs

(c) MCThijs_Theepot kopie.jpg

DUTCH COOKIE JAR

'S-HERTOGENBOSCH

AUGUSTUS

2015

 

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen.

 

Dit ontwerp kwam uit mijn persoonlijke fascinatie voor de oude productie techniek om bakeliet te vormen, een combinatie van industrieel persen en polijsten. Liefhebbers van antiek vechten nog altijd om een kans om hun collectie aan te vullen met vintage bakelieten gebruiksvoorwerpen en sieraden. En met zijn gladde oppervlak is deze bakelieten koektrommel zeker een hommage aan een van de vroegste en meest veelzijdige soorten plastic. Het wordt gemaakt door een van de laatste nog bestaande bakelietfabrikanten in Nederland, genaamd 'De Bakelietfabriek'. Hij is niet alleen even mooi als handig, deze 21e-eeuwse bakelieten koektrommel geeft het huis een tijdloze noot en heeft het in zich om net zo’n verzamelaarsstuk te worden. 

 

Fotografie: Marie Cecile Thijs

(c) MCThijs_Koektrommel.jpg

DUTCH TULIP VASE

'S-HERTOGENBOSCH

JULI

2015

 

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen.

 

Deze iconische vaas van aardewerk met de naam ‘MaMa Vase’, is een ontwerp van mij uit 19.99. Mijn inspiratiebron voor dit ontwerp waren de fascinerende basisvormen met hun ogenschijnlijke eenvoud en schoonheid, die je vind in de natuur . Het ontwerp van de MaMa vaas is geïnspireerd op verschillende structuren en celdelingen die we vinden in de biologie. 

 

Fotografie: Marie Cecile Thijs

 

(c) MCThijs_Vaas.jpg

DUTCH GLASS

'S-HERTOGENBOSCH

JUNI

2015

 

Van 1 Januari tot en met 30 juni 2016 vervult Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Onze studio is geselecteerd door het ministerie van buitenlandse zaken om voor deze gelegenheid een serie EU2016 souvenirs te ontwerpen.

 

Glasblazen. De kunst om vormen te maken uit glas dat verwarmd wordt tot het dik en vloeibaar is, om vervolgens via een buis 'bellen' te blazen. Het klinkt heel erg technisch, maar het kunstige ambacht glasblazen draait eigenlijk helemaal om de passie van de individuele glasblazer. Ieder mondgeblazen glazen stuk is eigenlijk een uniek handgemaakt product. Er brak een nieuw tijdperk voor het Nederlandse glasblazen in de vroege jaren vijftig van de vorige eeuw, onder aanvoering van een aantal geweldige ontwerpers zoals Chris Lebeau en Andries Copier. Dit kristallen EU-glas ontwerp is een persoonlijk hommage van mij aan de Nederlandse glasblazer Andries Copier en de traditionele glasblaaskunst, een ambacht dat in deze eeuw al haast vergeten raakt. 
 

http://nos.nl/artikel/2075967-nederland-half-jaar-voorzitter-van-europese-unie.html?utm_source=trendr

 

Fotografie: Marie Cecile Thijs
 

 



 

(c) MCThijs_Wijnglas.jpg

CAVALLETTA

WAALWIJK

MEI

2015
 

Eindelijk heb ik in samenwerking met Designonstock een gestoffeerde stoel kunnen maken uit een basis-materiaal dat mij al jarenlang blijft boeien: plywood, hoogwaardig multiplex. Hout dat laag over laag over laag onder hoge druk is verlijmd, op zo'n manier dat het flexibel is en toch ijzersterk. Zo’n mooie dunne basisschaal biedt echt veel voordelen. Allereerst kan je de zitschaal mooi dun houden, terwijl je toch een sterke basisvorm hebt met een verende, flexibele rug. Dat kan niet bij een traditionele stoel met een stalen buisframe, en bovendien ben je met het gebruik van een multiplex schaal echt veel vrijer in de vormmogelijkheden. Om de fijnheid van de schaalvorm te benadrukken hebben we gebruik gemaakt van een buisframe onderstel, maar dan wel zo dun mogelijk. De schoonheid van dit stoeltje zit natuurlijk ook nog in de achterpoten, met het prachtige kunststof dopje dat we speciaal voor dit project hebben ontwikkeld. Het detail waarbij het buisframe met de vorm van de rug van de zitschaal meeloopt, vind ik een zeer essentieel onderdeel van het totaal ontwerp. Er ontstaat -door het wat hogere onderstel - een soort 'insect op poten’, vandaar de gedachte om deze stoel dan maar CAVALLETTA/ (sprinkhaan) te noemen…! '

 

Klik hier om ''Cavalletta'' te bekijken.

CAVALLETTA BEWERKT.jpg

chaton-zetting

MILAAN
APRIL
2015

 

''De chaton-zetting is veruit een van de meest gebruikte type zettingen waarbij de edelsteen als het ware wordt vastgeklemd door vier of zes poten. De basale 'constructie' is nog steeds ongeëvenaard mooi, en eigenlijk mijn bron van inspiratie voor mijn nieuwe serie ontwerpen voor het Nederlandse meubelmerk Linteloo. Door het glasblad als een soort edelsteen vast te klemmen aan het stalen onderstel ontstond deze innovatieve tafelserie voor de Salone del Mobile. De 'Ruby' tafels zijn een ode aan het vakmanschap van de edelsmeden uit de vijftiger jaren. Voor de ontwikkeling van deze tafelbladen hebben we gebruik gemaakt van een procedé waarbij we Italiaans gekleurd hardglas op een unieke wijze hebben laten verzilveren. Door de breking en weerkaatsing van het licht in het reflecterende tafel oppervlak, worden de Ruby's als het ware 'edelstenen' voor het interieur!''

 

Klik hier om ''Ruby'' te bekijken.

 

 

Ruby4.jpg

GIETKLEI

MILAAN
APRIL
2015


Ik heb altijd graag met het materiaal klei gewerkt, maar vooral de verwerking van gietklei tot een eindproduct heeft mij altijd geboeid. Maar je moet je als ontwerper wel het volgende realiseren: als je de vaardigheid in het bedenken  van mallen niet beheerst, kan je gewoon geen goede ontwerpen in gietklei realiseren. Artistiek en technisch inzicht is onlosmakelijk met elkaar verweven. Het ene kan echt niet zonder het andere. Na jaren zwoegen kan ik pas zeggen dat ik het langzaamaan begin te beheersen. Onlangs heb ik moeder-mallen ontwikkeld voor een presentatie van mijn nieuwe vaas Nefertiti op de Salone 2015 te Milaan, waardoor de productie van deze vazen door Cor Unum enigszins wordt vergemakkelijkt. Maar laat hier geen twijfel over bestaan. Zelfs met de gipsen mallen is er nog veel kunde en vaardigheid nodig om een tot een mooi afgietsel van klei te komen van dit vaas ontwerp. Vanwege de komende presentatie in Milaan werden er foto’s van verschillende ontwerpers gemaakt bij Cor Unum. Ik had het geluk om samen te worden gefotografeerd met meester-modelmaker Ton Musch! Een unieke man waarvan ik in de nabije toekomst nog veel van hoop te leren! Dit project is mijn persoonlijke ode aan Zweitse Landsheer, en aan een bijna vergeten tak van onze oude vaderlandse 'industrie’ , nederlands keramiek!


fotografie: Marije Kuiper

 

Klik hier om ''Nefertiti'' te bekijken.

Cor Unum_Roderick de Vos_HR.jpg

HOUTDRAAIEN

MILAAN
MAART 
2015


Het materiaal hout heeft altijd een bijzondere aantrekkingskracht op mij gehad, maar vooral het bewerken van hout op de draaibank heeft mij al vanaf mijn kunstacademie tijd gefascineerd. Ik was niet uit de houtwerkplaats weg te slaan. Met deze techniek schil je als het ware laag voor laag van een blok hout en ontdek je tijdens het houtdraaien de schoonheid, textuur en geur van het materiaal terwijl je gelijktijdig probeert het hout een mooie vorm en dus een tweede leven te geven. Onlangs kreeg ik de mogelijkheid deze mooie techniek weer op te pakken met een project voor het merk Linteloo. Ik bedacht drie uit hout gedraaide bijzettafeltjes en gaf deze de Japanse naam Kigi, -een familie van bomen-. Deze ontwerpen zijn eigenlijk min of meer sterk beïnvloed door mijn verblijf in Tokyo en persoonlijke voorliefde voor de Japanse vormentaal. Geen tierlantijnen maar strakke lijnen en pure minimalistische archetypische basisvormen. Het werd bijna een soort cartoon tekening: de zware basis van de voet loopt prachtig door in een steelvorm die vervolgens weer vastzit aan het bovenblad. Met deze Kigi tafelserie ervaar je dat de schoonheid van deze ontwerpen niet alleen zit in de basale vorm, maar tevens in de goede breedte en hoogte verhouding van het product. De 'Divina Proportia', ofwel de Gulden snede!

 

Klik hier om ''Kigi'' te bekijken.

Kigi4 kopie 2A.jpg

HEXAGON TAFEL

'S-HERTOGENBOSCH
FEBRUARY
2015


Terrazzo zoals wij het nu kennen is ontstaan tijdens de Italiaanse Renaissance. Venetiaanse arbeiders vonden een nieuwe toepassing voor afgekeurd rest-materiaal uit de marmergroeve.  Ze gebruikten het op om de terrassen rond hun huizen te plaveien. Dit proces wordt ook wel terrasseren genoemd waaruit waarschijnlijk de benaming terrazzo is ontstaan. Als op de vloeren veel gelopen werd, raakten ze als het ware gepolijst, waardoor de kleine stukjes graniet en marmer op een decoratieve manier zichtbaar werden. Voor mijn Hexagon tafels voor het Nederlandse merk Linteloo heb ik eigenlijk hetzelfde basis-concept toegepast, maar wel met een speciaal ontwikkelde rubberen mal waardoor het afgietsel van blad en de drie poten als één homogene vorm aan elkaar vast zitten. Nadat de specie is uitgehard in de mal kan je de vorm eruithalen en het bovenblad polijsten, zodat alle marmersteentjes en het gekleurde glas dat in het cement mengsel vermengd zit tevoorschijn komen. Door de zeshoekige 'hexagon' vorm van dit ontwerp kan je meerdere modules eindeloos laten aansluiten om zo een groter tafel oppervlak te creeren. Het is een prachtige tafel geworden die we op de Salone del Mobile zullen tonen !

 

Klik hier om ''Hexagon'' te bekijken.

img-3504.JPG

MAMA VAAS

'S-HERTOGENBOSCH
JANUARI 

2015


Vazen kunnen op een mooie manier bloem arrangementen tonen. Maar ze moeten natuurlijk ook gewoon mooi van zichzelf zijn. Dit was eigenlijk mijn basis concept toen ik in 1999 een vaas vorm uit steengoed bedacht. Ik wilde dat de vaas, zelfs al werd deze niet gebruikt, ook gewoon als pronkstuk op tafel zou blijven staan. Mijn oorspronkelijke gedachte is inmiddels waarheid geworden. Ik zie de MaMa vaas geregeld in een interieur zonder dat daarin bloemen zitten. Vanaf April 2015 zal deze iconische vaas, nu geproduceerd door Cor unum, gewoon weer verkrijgbaar zijn via onze webshop. Met dank aan Cor Unum !

 

Klik hier om ''MaMa'' te bekijken.

IMG_3437.JPG

Don's Office

'S-HERTOGENBOSCH
DECEMBER
2014

 


Don draper’s kantoor bestaat uit een werktafel uit donker palissander met daarop een bakelieten asbak uit eind jaren 50, een Eames office chair in grof geweven oranje stof gecombineerd met chroom. Ik heb altijd gehouden van die retro look en kreeg nu de mogelijkheid hier eindelijk wat mee te doen. Ons ontwerpburo kreeg de opdracht een werkplek te creëren voor een excentrieke arts, waarop een oude burolamp van zijn grootvader moest worden geplaatst. Ik houd er van als mensen een emotionele band krijgen met een produkt, en daarom lag het voor de hand om het hele ontwerp in die specifieke vijftiger jaren stijl door te trekken. Daarom de keuze voor bakelieten contactdozen, verwerkt in het blad en een bijbehorende schakelaar. Het moest eruit gewoon uitzien als een werktafel van Sterling Cooper Draper Pryce offices uit mijn favoriete tv serie Mad Man. De toepassing van de afwijkend gestapelde houten ladekasten in combinatie met de zwarte aluminium gegoten poten en het bakeliet bleek de perfecte combinatie!

We hebben nu een prachtig bureau voor ons eigen private label MOODWORKS. 

 

Klik hier om ''Le Chasseur'' te bekijken.

Chasseur02 goodnews.jpg

GLAZUREN

'S-HERTOGENBOSCH

NOVEMBER
2014

 

Een glazuur is een laagje glas waarmee een uit klei gebakken product kan worden bedekt. Het glas bestaat uit een mengsel van niet-organische mineralen: metaaloxides en - silicaten. Dit mengsel wordt met water vermengd tot een vloeistof waarmee een keramisch product wordt overgoten, in ondergedompeld of wordt gespoten. Als het product met het glazuur wordt gebakken smelt het poedermengsel tot een vaste glaslaag die zich hecht aan de gebakken scherf waarop het is aangebracht. Ik werk altijd graag met kleur glazuren maar voor dit vaas ontwerp vond ik mat wit het meest geschikt omdat de complexe kroonvorm dan het beste tot haar recht komt. Less is more. 

 

Klik hier om ''Vaas'' te bekijken.

VAAS SocLabel-PeetSimone-2110'14-095-01-lr.jpg

DUTCH LANDSCAPES

EINDHOVEN

OKTOBER

2014

 

Het Nederlandse merk Ice International presenteert een nieuwe collectie van hand geknoopte karpetten, ontworpen door vier 'design echtparen’. Dutch Landscapes wordt gepresenteerd bij De Kazerne, in Eindhoven. We zijn de laatste weken erg druk geweest met het ontwerp van deze installatie en het het eindresultaat bleek boven verwachting. Het idee was om deze ontwerpen zwevend op te hangen aan dunne stalen kabels, die we dan gelijktijdig konden gebruiken voor de doorvoer van zwakstroom voor de led lampen die de kleden weer moesten aanlichten. Tijdens de 13e editie van Dutch Design Week (DDW) kun je met eigen ogen zien hoe de wereld van morgen vandaag al in de maak is. Slimme oplossingen en inventief ontwerp bieden nieuwe perspectieven die er veelbelovend uitzien. Van 18 t/m 26 oktober staan de deuren naar de toekomst open. Dan gonst heel Eindhoven van vernieuwing en creatieve energie.

(De Kazerne. Paradijslaan 2/8, Eindhoven.)

 

Klik hier om ''Dutch Landscapes'' te bekijken.

 

Ice-Kazerne-3009'14-022-02 kopie.jpg

ICE INTERNATIONAL

WAARDENBURG
SEPTEMBER
2014


Claire Vos: 'Technische mogelijkheden zijn voor mij het startpunt van elk project. De bijzondere nabehandelingen en productiemethodes waar ICE International ons mee introduceerde, zijn de inspiratiebron voor mijn Dutch Landscape No.1. Dit tapijt is, als enige in de serie, met de hand getuft en vervolgens geschoren om een reliëf in het textiel te creëren. Daar zit ook een truc in: het reliëf is over de middenas in twee contrastkleuren uitgevoerd. Zo ontstaat een kameleoneffect: wie om het kleed loopt ziet vanaf iedere kant een andere kleur. Daarom zou ik mijn tapijt graag kamerbreed terug willen zien in een openbare ruimte. Het lijkt mij enorm verrassend wanneer je ergens binnenkomt en de vloer een bepaalde kleur heeft, maar wanneer je omkijkt vanaf de overzijde die kleur totaal anders is!  Het kleurenspel wordt versterkt door een degradé. Ook dat is typerend voor mijn werk: of het nu in kleur, motief of materiaal is, een verloop blijft een terugkerende inspiratie. Ik kom uit een familie met een geschiedenis van vier generaties aan textielontwerpers, dit project was een perfecte manier om mijn liefde voor textiel nog weer verder uit te werken’. 

 

Klik hier om ''Dutch Landscapes'' te bekijken.

 GOODNEWS 01-Dutch-landscape---claire.jpg

WHERE WOOD MEETS STEEL

PARIJS

AUGUST

2014

 

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door het H profiel. Een H-profiel is een bouwelement, een goedkoop type profiel van staal. Het wordt natuurlijk voornamelijk gebruikt in de architectuur, maar je kunt deze stalen balken ook voor andere doeleinden gebruiken, zoals een onderstel voor een tafel. Omdat ik altijd al eens met deze stalen profielen heb willen werken heb ik een serie tafels gemaakt met de naam BLAKELEY, naar de uitvinder van het H-profiel, George H. Blakeley. Het contrasterende gebruik van hout en staal, en de esthetiek die dat oplevert, gaven een interessant resultaat in de eerste prototypes die ik maakte, een bank en een eettafel. Blakeley heeft drie maatvoeringen: 200, 225 en 250 cm. De ontwerpen zijn min of meer een ode geworden aan de industriële revolutie tijdens de ‘Roaring Twenties’!  Blakeley wordt gepresenteerd door SPOINQ tijdens Maison & Objet in Parijs.

 

Klik hier om ''Balckeley'' te bekijken.

BLAKELEY Bankje trap 1.jpg

BIMBOM

WAALWIJK

JULI

2014

 

‘Nieuw voor thuis zijn deze organische gevormde zitelementen, geïnspireerd op de magische circuswereld. Roderick Vos: ‘Van jongs af aan maakte deze wonderlijke wereld een enorme indruk op mij, door de kleurrijke vormen en attributen.’ Claire Vos: ‘De grafische patronen die ik er als kind zag, de wyberdessins, bleken plotsklaps de inspiratiebron voor BimBom.’ Bij de ontwikkeling viel ineens alles op zijn plaats. De driehoekige patronen vormen gespiegeld een soort wyber. Door de verschillende kleurtinten en de decoratieve stiksels zijn deze zitelementen met recht een ode aan het circus.’

‘Circus staat voor esthetiek en perfectie. Elke voorstelling is een verhaal dat zichzelf vertelt. Voor onze samenwerking met Design on Stock geldt hetzelfde. Want een ontwerp is pas goed als je meteen voelt én ziet dat er goed over is nagedacht. Ontwerpen is oefenen, oefenen en nog eens oefenen. De serie BimBom is onze persoonlijke ode aan het circus. Want werken als vormgever is, net als werken in het circus, geen baan maar een leven.’

 

Klik hier om ''Bimbom'' te bekijken.

DoS-Circus-3003'14-082-LowRes-01.jpg

FUZZ

WAARSCHOOT

JUNI

2014

 

Claire Vos Teeuwen noemt de Fuzz plaids Fashion for Furniture en dat is precies wat ze zijn; een kleurrijk accent voor het interieur. Eén dessin, drie kleurstellingen. Of zes eigenlijk, want de voor- en achterzijde van de wollen plaids hebben een verschillend kleurbeeld. De subtiele weving en afwerking maken dat ze superzacht aanvoelen. En lekker warm zijn ze natuurlijk ook. ‘Mijn voorouders zijn al generaties lang textielfabrikanten. Waarschijnlijk zit mijn liefde voor jacquardgeweven stoffen in mijn bloed. Uitgangspunt voor de serie Fuzz was de helderheid van het jacquardweefsel te optimaliseren door de toepassing van contrasterende kleuren. In het ontwerp mondt een kleurverloop uit in een duidelijk grafisch patroon. De naam Fuzz verwijst naar dat vervagingseffect. De achter- en voorzijde van de wollen plaids hebben een verschillend kleurbeeld, dat maakt ze extra verrassend. Met drie kleurenthema's – Pink, Blue en Yellow – voegen ze echt iets waardevols toe aan het interieur. Fashion for furniture noem ik ze.’

 

Klik hier om ''Fuzz'' te bekijken.

detail plaid fuzz IMG_0079.jpg

ORQUID

'S-HERTOGENBOSCH

MEI

2014

 

‘Hoe krijg ik die orchidee van tafel?’ Dat was het eerste wat in mij opkwam toen me gevraagd werd een woonaccessoire te ontwerpen voor de orchidee. Dit inspireerde mij zo dat ik een complete stijlgids voor de orchidee ontwikkeld heb, in samenwerking met Art of Life. Deze stijlgids is beschikbaar in 4 talen en ook online te bekijken. 

De orchidee is een heel unieke en bijzonder diverse plant! De veelkleurigheid trekt de aandacht in ieder interieur. Helemaal als je de moeite neemt verschillende orchideeën bij elkaar te zetten; dan komen de planten het beste tot hun recht. Ze fungeren dan bijna als een schilderij in een interieur. De inspiratie voor dit ontwerp put ik uit mijn verblijf in Indonesië in de jaren negentig, waar het vanzelfsprekend was dat binnen en buiten, net als het groen binnens- en buitenshuis, in elkaar overliepen. Na mijn laatste ontwerp, de plantenlamp ‘Bucket light’, hoop ik nu in samenwerking met Art of Life de orchidee een bijzondere plek in het interieur te geven. De plek die ze verdient! Ik bedacht een speciaal en uniek hangsysteem voor de plant, de ‘ORQUID’. Door dit speciale systeem is ze vrij op te hangen in elke ruimte. Maar voor de liefhebber.. de ORQUID kan ook op tafel gezet worden.

 


 

d72e4b3c-8e5b-4025-835c-3e39fdf74e3d kopie.jpg

PATTERNS

TILBURG

APRIL

2014

 

Iconische textielmotieven vermengen zich en daaruit komen drie theedoeken voort, ontworpen door Claire Vos. Een traditioneel Frans patroon loopt over in een patroon uit de Nederlandse folklore. De schotse ruit versmelt met een Aziatisch thema. En als laatste verandert een Griekse sleutelvorm in een ruitpatroon. De choreografie van de dessins is uitgevoerd in grafisch zwart en wit, hoewel een heldere streep knalrood, groen of blauw iedere doek in tweeën deelt.

Bedankt voor de video! http://functionals.eu

LINTELOO

MILAAN

MAART 

2014

 

Dit jaar vieren we de 20e verjaardag van het merk Linteloo in Milaan, en daarom besloten we een ontwerp te bedenken voor Jan’s collectie in een heel ander materiaal. De Pillow Cabinet is een moderne versie van een zogenaamde kussenkast met bollende voorpanelen die gemaakt zijn van 2mm plaatmetaal. 

Het was niet gemakkelijk om mijn kussenkast van dit materiaal te maken. Er bestaan een aantal basisregels voor het werken met plaatmetaal: lange delen moet je buigen, korte delen lassen. Ik geloof dat ontwerpen van plaatmetaal de meest kostefficiënte manier zijn om een product te fabriceren, wat voor mij een goede reden vormde om met dit materiaal te gaan experimenteren. Maar: 'wat op papier werkt, werkt nog niet altijd ook in het echt, zoals je dat gepland had, en daar is een aantal redenen voor'. Bochten hebben een straal, een plaat heeft een dikte, en gereedschap heeft ruimte nodig om een plaatvervorming te kunnen maken. Het klinkt simpel, maar voor mij was ‘trial and error’ in de fabriek de enige manier om tot de beste esthetische ontwerpoplossingen te komen voor deze geweldige stalen kast.  

 

Klik hier om ''Dutch Pillow Cabinet'' te bekijken.

KLEIN Good news kopie.jpg

CHATEAU DE LA RESLE

MILAAN

FEBRUARI

2014

 

Mijn ontwerp voor de Chablis kandelaar voor het Franse merk Chateau de la Resle is een ode aan de sensuele rondingen van de wijnflessen uit Bourgondië in het algemeen en de internationaal vermaarde Chablis in het bijzonder. Ik heb een nieuwe kandelaar gemaakt die letterlijk de kroon op iedere fles Chablis betekent, en daarmee heb ik een pièce de mileu gemaakt dat je zo voor je ziet op de eettafel in een chateau. Het contrast tussen de ronde vormen van de delen waar de kaarsen in staan en het ingenieuze grafische lijnenspel zorgt voor een interessante visuele balans. Maar het maken van de gietmallen voor dit project, van zand, was een nog grotere uitdaging! Deze nieuwe ontwerpen worden tijdens de aanstaande Salone del Mobile gepresenteerd. http://www.rossanaorlandi.com

 

Good news 2.jpg

DUTCH LANDSCAPES

WAARDENBURG
JANUARI
2014

We werken momenteel aan een geweldig project met tapijtmaker MARC JANSSEN. Vier stellen Nederlandse designers zijn bezig met het maken van 8 tapijtontwerpen, die tijdens de aanstaande DDW worden gepresenteerd in oktober 2014. In onze studio zijn we momenteel aan het werk met de patronen en de kleurtesten. Onze twee voorstellen zijn heel verschillend uitgevallen. We hebben een concept bedacht voor een tapijt gebaseerd op een optische illusie. Het gaat je verstand te boven als je ziet hoe de kleur van het tapijt vanuit verschillende hoeken verandert. We hebben ook een tweede thema bedacht. Omdat we gek zijn op het traditionele Tibetaanse ambacht van het tapijt weven, hebben we heel oude patronen vanuit verschillende Tibetaanse regio’s hergebruikt en gemixt tot een prachtig gedetailleerd zijden kleed. Thanks, Marc Janssen! 

KARPET RO DEEL 2 .jpg

FAYENCE

MAKKUM

DECEMBER 

2013


Koninklijke Tichelaar Makkum laat met haar producten een avontuurlijke en inspirerende collectie zien van hedendaagse ontwerpen. Het is de tastbare uitkomst van de visie van het bedrijf waar het behoud en de vernieuwing van het traditionele vakmanschap centraal staan. De stukken van de collectie, waaronder mijn handbeschilderde MaMa vaas die met veel zorg handmatig wordt geproduceerd, bestaan uit serviezen, vazen en sieraardewerk. Een aantal ontwerpen behoren inmiddels tot de iconen van de Nederlandse designgeschiedenis en worden beschouwd als het cultureel erfgoed van morgen. Dat is natuurlijk leuk en aardig maar laten we vooral niet vergeten dat het gewoon gebruiksvoorwerpen blijven. De Mama vaas is verkrijgbaar vanaf 426 Euro. http://www.roderickvos.nl/product/de-mama-vaas

 

Fotografie: Jan Luijk
 

MAMA Roderick Vos klein maakproces.jpg

SONDER JANSEN

ROSMALEN

NOVEMBER
2013
 

Het Nederlandse architectenbureau HILBERINKBOSCH vroeg mij enige tijd geleden zeer grote werkplekken te ontwerpen voor hun client, fruit importeur SonderJansen. De prachtige aanbouw die zij voor deze klant hadden gerealiseerd deed mij denken aan de amerikaanse architectuur-stijl uit de eind 50 er jaren, genaamd 'Streamline Moderne'. Het was duidelijk dat 2 boemerang achtige tafelvormen in esthetische zin het beste zouden gaan werken voor deze kantoorruimte. Na het plaatsen van de mooie tafelbladen ontstond onverwacht een soort magisch tijdsbeeld, dus we konden het niet laten om dit project in een soort MadMen achtige sfeer te laten fotograferen! 


Fotografie: Rene van der hulst
Secretaresse & Styling: Claire Vos
 

RoVos-SonderJansen-1911'13-090-05-crop-02-rook-kleiner kopie.jpg

DRESSOIR "MONTIGNY"

MONTIGNY FRANKRIJK

OKTOBER

2013

 


De constructivistische benadering in productvormgeving heeft mij instinctief altijd aangetrokken als ontwerper. Kijk naar de Bauhaus beweging uit de eind 20er jaren, die prachtige ontwerpen heeft opgeleverd. Toch vind ik de regel dat 'ontwerpen volgens methodiek' alleen tot een goed ontwerp kan leiden in mijn ogen twijfelachtig. Bij het ontwikkelen van mijn kast Montigny -'klooien in de werkplaats'- heb ik me meer laten leiden door mijn intuïtie, terwijl ik daarnaast wel degelijk een constructieve systematiek in het basis ontwerp van het frame heb toegepast. Soms moet je gewoon je gevoel volgen want het is een prachtige kast geworden. " Montigny" zal op de PAN Amsterdam en daarna op Design Miami 2013 door galerie Priveekollektie worden getoond.
 

UITSNEDEN Montigny02 kopie.jpg

UNIEKE SAMENWERKING

SOCIAL LABEL

SEPTEMBER

2013

 

Er ontstaat iets moois en bijzonders als makers – met afstand tot de arbeidsmarkt- samen gaan werken met ontwerpers. Het mooie en zinvolle product dat uit deze samenwerking voortkomt, heet Social label. De kunst van het samen maken, presenteren en verkopen.En zo is mijn vaas 'OSWIN' geboren. In het samenwerkingsconcept Social label komen kunst en zorg samen. Aan elke unieke samenwerking met een gerenommeerd ontwerper wordt een Social label gekoppeld. Het product wordt door makers van werkplaatsen voor dagbesteding gemaakt, gepresenteerd en verkocht. De unieke producten, die in een beperkte serie verschijnen, zijn met vakmanschap en plezier gemaakt. Maar het levert meer op: het biedt perspectieven voor een grote groep mensen die niet snel in het reguliere arbeidsproces instroomt.  www.sociallabel.nl

 

Fotografie: Petra Janssen

 

witte vaas social label met bloemen kopie.jpg

KEUKEN VOOR CHATEAU DE LA RESLE

MONTIGNY FRANKRIJK

AUGUSTUS
2013


Enige tijd geleden kreeg ik een geweldige opdracht van Johan Bouman en Pieter Franssens om een keuken te ontwerpen voor hun Chateau de la Resle. Deze luxe bed & breakfast ligt op een landgoed van 6 hectare in de Bourgogne, op 10 minuten rijden van Auxerre. Het biedt een panoramisch uitzicht op de vallei van Montigny-la-Resle. Bij mijn bezoek werd mij de oude vervallen schuur getoond waar deze keuken zou moeten worden geplaatst. De oude vervallen plankenvloer van de 1e verdieping werd gestut  door een moderne stalen H balk, en ineens zag ik de schoonheid in de combinatie van de 'oude & nieuwe wereld'. Die stalen H balk werd uiteindelijk mijn inspiratiebron voor de moderne nieuwe keuken die ik zou gaan ontwerpen,. Over elk detail is uiteindelijk nagedacht, van keuken tot de snijplanken genaamd  "Saint Germain". www.chateaudelaresle.com
 

IMG_3504 kopie.jpg

Exploded view

WAALWIJK

JULI

2013

 

" IT TAKES 187 PIECES TO BUILD A CLASSIC "

Inmiddels zijn er meer dan 40.000 bloq banken verkocht, en heeft onze studio onlangs extra hoek-modules ontworpen zodat de serie nu echt helemaal kompleet is! Er zijn vele nieuwe opstellings mogelijkheden. De bloq bestaat nu 8 jaar, en dat moest gevierd worden!
Daarom hebben wij in samenwerking met fabrikant Designonstock deze 'exploded view' bestaande uit 187 componenten, voor het nieuwe Designonstock Magazine bedacht. Uiteraard is deze bank gesigneerd te koop op onze site. 

image.jpeg

KITSCH?

AMSTERDAM

JUNI

2013

 

Tijdens een wandeling door Amsterdam kwam ik plots de MaMa vaas tegen, die ik een paar jaar geleden heb gemaakt. Hij stond er verloren bij in de etalage van een toeristenwinkeltje. Tegen het eind van de 20e eeuw had het publiek zijn interesse in industrieel vervaardigde kunst verloren. Door vol te houden kwam Royal Tichelaar in de voorhoede van keramiek design terecht. Overal ter wereld wordt het belang van het handgemaakte, uniek geproduceerde product nu erkend, vertaald als design of kitsch. 

Maar wat heeft mijn vaas toch gedaan om hier terecht te komen..?

image.jpeg

REPLY CHAIR

CUIJK

MEI
2013

 

Een technisch hoogstandje: deze stapelbare stoel van verschillende lagen fineer uit één stuk. Roderick Vos: ‘Voor mij is een plywood stoel uit één stuk het summum op het gebied van machinaal meubelontwerpen. We hebben verschillende experimenten uitgevoerd om deze unieke stoel te produceren, waarbij rug, zitting én poten in een en hetzelfde persproces gevormd zijn. De grootste uitdaging zat ‘m in het verkrijgen van de juiste onderlinge verhouding van druk en hitte tijdens het persproces, zodat de driedimensionale vormen van zitting en rug gecreëerd konden worden, zonder dat het hout zou scheuren. Het eindresultaat is zowel in technisch als esthetisch bijzonder geslaagd. We hebben er dan ook maanden lang aan gewerkt.
Functionaliteit, comfort en charisma gaan hand in hand.’ Dit FSC stoeltje is verkrijgbaar in verschillende fineer soorten

Interview in onze nieuwe Studio

MILAAN
APRIL
2013

 

Een interview in onze nieuwe Studio, afgedrukt in het aprilnummer (nr 4) van de Italiaanse "ELLE DECOR", tijdens de Salone del Mobile 2013. We zijn er dolblij mee! In Milaan hebben we een aantal nieuwe ontwerpen voor verschillende fabrikanten gepresenteerd. Dankjewel Laura Maggi! Fotografie: Rene van der Hulst, vormgeving: Petra Janssen

Schermafbeelding-2013-04-11-om-09.23 (1).jpg

NEMO

MILAAN
APRIL
2013

 

Hoe zou ik mijn eerste staande lamp van plaatmetaal gaan maken, voor het Nederlandse bedrijf New Duivendrecht? Het bleek een heuse industriële uitdaging. Ik probeer altijd te experimenteren met technieken die ik nog niet eerder heb gebruikt, in dit geval het buigen van plaatmetaal. Plaatmetaal buigen gebeurt door de metalen platen te bewerken met een buigpers. We hebben de voet en de kap in een driedimensionale vorm gebogen, waarmee we de vereiste sterkte bereikten. Met 6 gebogen platen konden we zo een staande lamp maken. Ik hou van simpel. 'Nemo' is geïnspireerd op de vorm van een kwal, met zijn parasolvormige lijf en uitwaaierende tentakels. De vorm, de manier waarop het licht weerkaatst op de kap en de esthetische details maken er, naar mijn mening, een schitterend product van. Dus waar vind je de magie van licht? Overal!

WEB-Nemo_Lamp_photo4.jpg

Vintage for retro homes

ASTEN
MAART
2013

 

‘Een vintage kleed voor je retro-huis’.

Dierenhuiden vormden voor de prehistorische mens al een belangrijk materiaal dat werd gebruikt voor kleding en decoratie. Zelfs in de tijd van de holbewoners gebruikte de mens al bladeren, twijgen en dierenhuiden om de grot mee aan te kleden. Een traditie die we in stand moeten houden. Studio Roderick Vos heeft zich er zeker door laten inspireren. We maakten vier getufte vloerkleden gebaseerd op de vorm van een dier. De tuft-techniek wordt verkregen door een draad aan een naald door een gelaagd stuk stof te halen. Na het insteken wordt de naald langs dezelfde weg omhooggehaald, waarbij er een lus achterblijft aan de onderkant van  de stof. Voor de Roadkill kleden gebruikten ontwerpers Marieke Staps en Roderick Vos draden van 8 cm. Daarmee maakten ze  een op de machine vervaardigde ‘kunstvacht’ met een warme, uitnodigende uitstraling. De kleden variëren in maat van klein tot XXL: bijna 4.30 m lang. 

De organische vorm biedt een nieuwe look en sfeer voor het moderne interieur, een welkome afwisseling op de standaard geometrische kleden die je tegenwoordig vaak ziet.

ROADKILL_BULL-XLZONDER_WATER.jpg

BOOX GEPRESENTEERD OP IMM

IMM KEULEN
FEBRUARI
2013


Boeken en tijdschriften bevatten miljoenen geweldige foto’s en verhalen die vaak ergens op een plank terecht komen en vergeten worden. Ontwerpbureau Albuquerque vond dat het tijd werd ze te laten zien en daarom maakten ze Boox, een doos die speciaal ontworpen is om die geweldige bladzijden te laten zien en daarmee uit te drukken wie je bent. Studio Roderick Vos is een samenwerking met deze Portugese ontwerpers aangegaan en kondigt met trots aan dat we BOOX dealer voor Nederland en Duitsland zijn geworden.

BOOX-1.jpg

NIEUW ANTIEK

IMM KEULEN
JANUARI
2013


Ik ben altijd al een fan geweest van poedercoating op plaatmetaal. De uitstraling ervan doet me denken aan het prachtige lakwerk op de meubels uit de provincie Zhejiang en de heldere kleuren die je op Tibetaanse houten kasten treft. Nu introduceren we 2 nieuwe kleuren voor mijn metalen tafelontwerpen voor het Nederlandse merk Linteloo: reseda green Ral 6011 & broom Yellow Ral 1032. Moderne belijning, heldere kleuren, gecombineerd met een klassieke vernis.
Wauw!

vanity.jpg

XXL PLAIDS " MULTI COLORS "

TILBURG
NOVEMBER
2012

 

In samenwerking met AaBe hebben we nu onze XXL plaids in voorraad! Ik heb Jacquard altijd al een inspirerende techniek gevonden. Het Jacquard getouw is een mechanisch weefgetouw, in 1801 ontworpen door Joseph Marie Jacquard, wat het een stuk makkelijker maakt om textiel met een complex patroon te weven, zoals brokaat, damast en matelasse. We hebben nu moderne 100% wollen plaids gemaakt in een grotere maat, 150 x 480 cm.

De XXL plaid is alleen verkrijgbaar in onze online shop voor 325,- Euro.

Design: Claire Vos.

Deken07.jpg

IN DE STUDIO

'S-HERTOGENBOSCH

OKTOBER
2012

 

Ik geloof dat de aanwezigheid van planten een positieve verandering brengt in de werkomgeving. Bovendien hebben planten een positief effect op het welbevinden. Tropische planten geven zuurstof af, houden de lucht schoon en vergroten de productiviteit. Doordat we niet genoeg ruimte op de vloer hadden in ons kantoor en de showroom, en we heel hard meer licht nodig hadden, werd de 'Bucketlight' geboren. En het concept bood ons een tweede mogelijkheid. We plaatsten stopcontacten in de objecten waardoor we onze computers boven de werkplekken konden aansluiten, en zo voorkwamen we meters rommelige kabel.

web_RoVos-StBoven-0411_12-051-01_kopie.jpg

KLEIN RITUEEL

ZEIST
SEPTEMBER
2012


De straten van Bali zijn brandschoon in de vroege uren, en de stoepen, trappen, standbeelden en tempels zijn klaar voor de dagelijkse offergiften waarmee de diverse goden en demonen uit het Balinese Hindoeïsme te vriend worden gehouden.
In 2005 zag ik de vrouwen van Bali rondlopen met teakhouten dienbladen met offers en dat inspireerde me tot het ontwerp van mijn serie minimalistische tafels OBI voor Linteloo.  Door een abstracte vorm voor de voet te maken en dan op een bijna absurdistische manier alleen de schaal te vergroten kwam ik tot deze zwart gebeitste tafels. En dankzij het succes kan Obi, die nu 7 jaar in productie is, nu besteld worden in iedere RAL kleur. Wauw!

Obi-34-by-Roderick-Vos.jpg

FIRST TEA

SHANGHAI
AUGUSTUS
2012

 

Het originele First Tea gaat over meer dan alleen maar een theezakje in heet water hangen. Het is een compleet concept, bedacht door een Nederlands stel, met veel oog voor detail en een geweldig gevoel voor kwaliteit. First Tea maakt van een kop thee een moment van regelrechte verwennerij.

Ze hebben mij gevraagd een aantal nieuwe porseleinen producten te maken voor hun collectie. De hardheid, sterkte en doorzichtigheid van porselein maken het een plezierig materiaal om mee te werken. Omdat China de geboorteplaats is van porselein wordt het ook wel bone china genoemd. Deze lichte theekopjes zijn binnenkort verkrijgbaar in onze webshop.

First-Tea02.jpg

FD

ROTTERDAM
JULI
2012

 

Op 9 Juni bracht het Financieele Dagblad (FD) een interview met mij in de zaterdageditie. Het is een puur en eerlijk verhaal geschreven door Emilie Escher en gefotografeerd door Marie Cecile Thijs.
Een no-nonsense interview over ons werk en onze dromen... Dankjewel, Marie Cecile voor de prachtige foto’s!

_web_Roderick_met_Reply-2012-06-13-om-17.37.jpg

HET VERLEDEN VORMGEVEN

'S-HERTOGENBOSCH
JUNI
2012


Toen we met onze studio verhuisden naar het nieuwe gebouw dat uit de jaren dertig dateert, hadden we een lichtinstallatie nodig om onze productontwerpen uit te lichten. Toen ik erover nadacht werd het me plotseling duidelijk dat dit gebouw warm licht nodig had van traditionele peertjes, en zeker geen halogeen of TL licht. Daarom zocht ik contact met Rico Pronk, een kunstenaar die in zijn werk het verleden min of meer op het heden aansluit. Rico verzamelt authentieke elektrische schakelaars, handgrepen en volt- en ampèremeters uit het midden van de 19e eeuw en maakt daarmee waanzinnige lichtinstallaties. Er waren wat tegenvallers maar nu is het project af!

web-schakelkast-rico-pronk-.jpg

WOLLEN PLAIDS

TILBURG
MEI
2012

 

De Jacquard weefmethode maakt het mogelijk om op bijna ieder weefgetouw iedere schering los van de andere te sturen. Dat geeft een veel grotere veelzijdigheid in het weefproces en in het kleurrijke eindresultaat. Wollen tartan stoffen hebben een gekeperd ruitontwerp en komen oorspronkelijk uit Schotland. Tartans worden gebruikt om Schotse families en clans te herkennen en er worden kilts, sjaals, sjerpen, plaids en nog veel meer van gemaakt.  Claire Vos heeft nu haar eigen clanontwerp gemaakt in samenwerking met AaBe.
Er zijn 2 patronen, elk in drie verschillende kleurstellingen.
Afmeting 150X240.

Alleen verkrijgbaar via onze online shop voor 195,- Euro.

MW.12-april_01405-kopie.jpg

MOODWORKS

ULRICEHAMN
MEI
2012

 

Het familiebedrijf Bogesunds Vaveri AB uit Zweden weeft al meer dan 75 jaar stoffen. Binnen de muren van het bedrijf worden traditie en ervaring gekoppeld aan een bereidheid om te vernieuwen. Claire Vos heeft in samenwerking met dit Zweedse bedrijf een prachtige serie kussens met patronen ontworpen voorde nieuwe Moodworks collectie. Deze kussens van 100 % wol zijn nu exclusief verkrijgbaar via de roderickvosshop.
Voor slechts 129,- Euro per stuk.

Fotografie: Jeroen van der Spek

MW.12-april_01351-kopie.jpg

MULTI COLORI

MILANO
APRIL
2012

 

Deze stoel van geperst multiplex die ik in 2005 heb ontworpen voor Linteloo wordt tot mijn grote verrassing opnieuw uitgebracht. Mijn moderne interpretatie van de oude 'boerenstoel' benadrukt het zitcomfort, maar nu heeft hij een toegevoegde waarde gekregen! De Tulipani stoel is nu verkrijgbaar in alle RAL kleuren. RAL is de meest gebruikte standaard van het moment in Europa. De kleuren worden veelvuldig gebruikt in architectuur, de bouw en de industrie. Er worden nieuwe kleuren gepresenteerd aan de Via Tortona 37 tijdens de beurs in Milaan in 2012.

Fotografie: Sigurd Kranendonk

Tulipani-0010-1-by-Roderick-Vos.jpg

MANHATTAN

MILANO
APRIL
2012

 

Er zijn geen regels voor het maken van een goede compositie. In het ontwerpvak lijken we weleens de goede kanten van een asymmetrische compositie en ongelijkheid te negeren. De lege ruimte tussen deze houten 'blokken' is een essentieel onderdeel van de compositie en geeft deze lage tafel voor het Nederlandse merk Linteloo een interessant uiterlijk. Plantenwortels groeien ook niet op regelmatige afstand van elkaar, en wolken hebben ook geen perfecte geometrische vorm. Perfectie is een uitzondering in de natuur, dus waarom zou je hier niet eens mee experimenteren in design? Zo ontstond mijn project Manhattan. Het wordt tijdens de beurs in Milaan gepresenteerd aan de Via Tortona 37.

Manhattan01.jpg

DOS STOEL

'S-HERTOGENBOSCH
MAART
2012

 

Veel belangrijke voorbeelden van modernistische meubels  zijn van multiplex gemaakt. Het was goedkoop en gemakkelijker te verkrijgen dan aluminium of staal, dus werd multiplex een belangrijk materiaal voor ontwerpers in de vroeg-twintigste eeuw. Toen de avant-garde architecten en ontwerpers uit de jaren ’20 op zoek gingen naar manieren om goedkope meubels te maken die massaal konden worden geproduceerd, leek multiplex een aantrekkelijke oplossing. En laten we eerlijk zijn: ook vandaag de dag is het nog steeds een aantrekkelijk materiaal om te gebruiken. Omdat de vraag ernaar zo groot was zijn mijn ‘gemakkelijk te maken’ stoelontwerpen voor Café DIT nu eindelijk  in productie genomen en exclusief verkrijgbaar via onze webshop.

moodworks-2-mrt-_00259-kopie.jpg

EEN JAAR MONTY!

CUIJK
MAART
2012

 

De zeer succesvolle familiebank Monty, die ik een jaar geleden ontwierp voor Bert Plantagie, bestaat nu uit meerdere modulaire units waarmee je een groot aantal combinaties kunt maken. Monty is een meubelstuk dat is ontworpen om constant gebruikt te worden, in tegenstelling tot de trend van afgelopen jaren. De comfortabele bank kan groot of klein worden, gaat lang mee en heeft een heel slimme vorm. Maar als hij niet gebruikt wordt is het nog steeds een mooi en tijdloos object om naar te kijken.
En was dat niet waar het allemaal om begonnen is?

Fotografie: Jeroen van der Spek

moodworks-2-mrt-_00254-kopie-2.jpg

ALUMINIUMLEGERING

CUIJK
MAART
2012

 

Aluminium is uitzonderlijk vanwege de lage dichtheid van het materiaal en doordat het dankzij het fenomeen passivering bestand is tegen corrosie. Constructieonderdelen van aluminium en legeringen met aluminium zijn van vitaal belang voor de vliegtuig- en ruimtevaartindustrie maar ook van groot nut in de 'low-tech' meubelindustrie. Ik heb het materiaal gebruikt om het onderstel te maken voor mijn tafel 'Float' voor de Nederlandse meubelmakers Plantagie. Bijzonder om te zien hoe dit lichtgewicht  materiaal toch kan leiden tot een stabiel onderstel dat er toch heel licht uitziet.

Float04.jpg

STITCH

CUIJK

FEBRUARI
2012

 

De Stitch is geen poging om eens iets heel anders te maken; in tegendeel, het is een echte 'no nonsense' kussenbank met gulle afmetingen. Aan de buitenkant minimalistisch in zijn ontwerp, de binnenkant biedt vier kussens om tegenaan te leunen, zacht en buitengewoon comfortabel. De tweeëneenhalf- en driezitters zijn zo mooi geworden dat ik overweeg om een hele serie opstellingen te maken voor dit ontwerp om de gebruiker meer keuze te bieden. De 'nieuwe aanwinst' wordt nu getoond in onze showroom.

 

Fotografie: Jeroen van der Spek

moodworks-2-mrt-_00364-kopie_1_.jpg

GILI VAAS

MAKKUM
FEBRUARI
2012

 

In samenwerking met een keur aan internationaal vermaarde ontwerpers en architecten waarmee ze zowel nieuwe producten als nieuwe toepassingen en samenstellingen van materialen ontwikkelen, heeft Royal Tichelaar Makkum zich een unieke positie verworven in de voorhoede van modern design. De Gili vaas is mijn vierde project met dit Nederlandse bedrijf en ik hoop dat het een waardevolle aanwinst voor hun collectie is. Foto door Inga Powilleit. Gili is exclusief verkrijgbaar via roderickvos.nl/winkel en Royal Tichelaar, Makkum.

vaas-Gili-1.jpg

MOVING ON

HEUSDEN VESTING
FEBRUARI
2012

 

In 2007 maakten we een nieuw levendig en productief kantoor in onze woonplaats in Nederland. Het had veel voordelen en we ontdekten opnieuw de voordelen van het werken vanuit huis. Maar nu leidt de beslissing om onze eigen concept store te openen en de ontwerpruimte ook daar naartoe te verplaatsen tot een nieuwe uitdaging. En daardoor openen we binnenkort onze nieuwe ontwerpstudio en inspirerende showroom... Een winkel die lovely, lovable en loving zal zijn.
We openen in april in 's-Hertogenbosch,
Bye, bye, lieve oude studio!

Fotografie: Rene van der Hulst
Artdirection: Petra Janssen, Studio Boot

Unknown.jpg

TULIPANI

KEULEN
JANUARI
2012

 

Er wordt een heruitgave gemaakt van de succesvolle stoel die ik in 2005 heb ontworpen, door een Italiaanse fabriek uit de buurt van Venetië. Hij wordt nu gemaakt van Amerikaans notenhout  en ziet er echt fantastisch uit. Ik denk dat het vakmanschap in Italië echt het beste is wat er in Europa te vinden is. Dank aan Jan te Linteloo voor deze geweldige prestatie!

Tulipani-by-Roderick-Vos-detail.jpg

SCAR

OIRSCHOT
DECEMBER
2011

 

Deze nieuwe CNC techniek werd bedacht om binnen een gecontroleerd productieproces een uniek karakter te geven aan het oppervlak van onbehandelde planken. We hebben een aantal verschillende houtstructuren gemaakt in samenwerking met het Nederlandse merk INPA en eentje was meteen mijn favoriet. Met dit nieuwe materiaal werk ik aan een nieuwe serie houten ‘boomstronk’ tafels voor Linteloo die we op IMM Keulen willen presenteren. Ik kan het product nog niet laten zien, maar deze close up geeft een goede indruk van de schoonheid van het materiaal. We hebben een unieke tafel om te presenteren in januari 2012!

Trunk4--kopie.jpg

GILI ISLANDS

MAKKUM
NOVEMBER
2011

 

Ik ben gefascineerd door koraalstructuren sinds ik als tiener ging snorkelen in Indonesië. Koralen en koraalriffen zijn inspirerend vanwege hun structuur en groeipatroon. De complexe vormen zijn adembenemend en vormden de inspiratiebron voor mijn nieuwe ontwerp voor een keramieken vaas, GILI. Op dit moment zijn we bij Royal Tichelaar Makkum aan de mallen aan het werken en proberen we een nieuwe kleur glazuur uit die precies op jade lijkt. De ongelijke onderkant zorgt ervoor dat de vaas in verschillende richtingen kan kantelen zonder uit balans te raken.

Gili-1.jpg

7th AVENUE EN 126th STREET

ZEIST
OKTOBER
2011

 

Een aantal jaar geleden bracht ik een bezoek aan het Alhambra Theatre in New York om de sfeer van de jaren ’20 te proeven. Legendarische artiesten zoals Bessie Smith en Billy Holiday droegen bij aan het succes van het theater. De architectuur in combinatie met het oorspronkelijke meubilair fascineerde me en gaf me op de een of andere manier veel inspiratie. In 2011 vroeg Jan te Linteloo mij om een moderne leunstoel te maken die de sfeer van de jaren ’20 zou uitademen. Ik maakte de Alhambra, een mix van 'oud en nieuw', maar met een twist.

Alhambra02.jpg

MIKADO

HEUSDEN VESTING
SEPTEMBER
2011

 

Er zijn heel veel soorten lijm waarmee je zo ongeveer iedere soort oppervlak aan een willekeurig ander oppervlak kunt vastlijmen. Eén van de lastigste dingen is het vastlijmen van helder glas aan aluminium. Er zijn verschillende lijmen voor verschillende doeleinden, maar ik heb me altijd afgevraagd of het gebruik van UV lijm wel de beste manier was om glas te lijmen. Dus bedacht ik een nieuw maar lastig concept: 'Probeer de tafelpoten zonder lijm aan het glas te zetten'.
Dit zelfbouwconcept leek bij mijn eerste first prototype goed te werken, en we gaan het nu verder uitwerken.

Tafel mikado1.jpg

MIX 'N MATCH

ULRICEHAMN
AUGUSTUS
2011

 

Het familiebedrijf Bogesunds Vaveri AB uit Zweden weeft al meer dan 75 jaar stoffen. Binnen de muren van het bedrijf worden traditie en ervaring gekoppeld aan een bereidheid om te vernieuwen. Claire Vos heeft de stof Mecano van Bogesund gekozen om er een prachtige serie kussens met patronen mee te ontwerpen voor de nieuwe Moodworks collectie. De volledige meubelcollectie wordt in januari 2012 gepresenteerd.

MoodBali-_08048-kopie.jpg

ARTEMIDE

MILAN
JULI
2011

 

We hebben aan het Italiaanse lampenmerk Artemide/Horas gevraagd of we hun kenmerkende Tolomeo lamp, ontworpen door Michele de Luccci, mochten gebruiken om hem aan de poot van onze Monty fauteuil te bevestigen. We waren erg blij toen ze met ons idee akkoord gingen. Ik heb daarom een poot gemaakt van gegoten aluminium om de lamp te dragen. Eindelijk een bijna zwevende leeslamp zonder voet voor bij je fauteuil!

R_C_05801-kopie.jpg

SLICE MAGAZINE

ZEIST
JUNI
2011

 

De esthetische aantrekkingskracht van een object vormt vaak de reden om het te kopen. Sommige producten worden zelfs uitsluitend dankzij hun esthetische aantrekkingskracht populair. Dat is jammer omdat dat tot productontwikkeling leidt waarin voorbij wordt gegaan aan de andere aspecten van een ontwerp. Alleen wanneer die alle drie in harmonie samenkomen (functionaliteit, eenvoud en esthetische aantrekkingskracht) ontstaat een kwalitatief hoogwaardig industrieel ontwerp. Voor mij is de esthetische component belangrijk, maar alleen als het product daarnaast ook functioneel en eenvoudig is. Zelfs met zijn  geometrische vorm heeft mijn tafel voor het merk Linteloo een leuke dubbele functie.

Slice_Magazine_by_Roderick_Vos_003_kopie.jpg

100 % DESIGN

ROTTERDAM
MEI
2011

 

De Van Nelle Design Factory vormde opnieuw de locatie voor 100% Design. De oude fabriek is een architectonisch hoogstandje en de monumentale voormalige koffie- en tabaksfabriek was versierd met allerlei soorten productontwerpen. Een geweldige presentatie, en tot mijn verrassing kreeg een van mijn ontwerpen voor de Nederlandse meubelmakers Plantagie een prijs.  We kregen de tweede prijs voor onze stapelbare Reply Chair!

R_C_05874.jpg

PROTOTYPE

ROTTERDAM
APRIL
2011

 

Op dit moment zijn we bezig met het afwerken van onze Monty clubstoel voor de  presentatie tijdens het 100% Design evenement in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam.  In dit geval heb ik geprobeerd om zo min mogelijk stof te verspillen door de rol stof zo efficiënt mogelijk te gebruiken. We hebben de stof gevouwen om de fauteuil strak te bekleden, wat een nieuwe uitstraling geeft, en waarbij zo min mogelijk genaaid is! Maar hoe bedek je dan een scherpe of een ronde hoek? Daar hebben we een paar heel fijne oplossingen voor bedacht..

Fotografie: Jeroen van der Spek

R_C_05775-kopie.jpg

SALONE DEL MOBILE

MILAAN
MAART
2011

 

Een dunne plaat metaal die we tot een mooi afgewerkte geometrische bak vouwen. Ik ben altijd geboeid geweest door de schoonheid van moderne industriële processen, en in dit geval hebben we een metaalbewerkingstechniek gebruikt die laser cutting heet. Hiermee maakte ik deze 'BIN'.
Een object waarin je tijdschriften en boeken kunt bewaren maar dat tegelijkertijd een mooie aanvulling in je interieur vormt als bijzettafel. Deze tijdschriftenbak is verkrijgbaar in 2 maatvoeringen en 2 kleuren. Het Nederlandse meubelmerk Linteloo heeft de BIN geïntroduceerd in de Via Tortona 37 tijdens de beurs in Milaan.

Magazine-bin03.jpg

MAISON ET OBJET

PARIJS
FEBRUARI
2011

 

Claire Vos heeft 8 verschillende patronen ontwikkeld voor de Nederlandse stoffenfabrikant AaBe. Alle patronen en kleurencombinaties zijn nu klaar en de eerste plaids worden binnenkort geweven. Het kiezen van de kleuren kostte aardig wat tijd. De merinowol wordt deze maand geverfd, zodat we onze vernieuwende collectie jacquard geweven plaids kunnen presenteren tijdens 'Maison et Objet' in Parijs aankomende September!

IMG_0310_kopie.jpg

REPLY CHAIR

KEULEN
JANUARI
2011

 

Mijn stapelbare Reply stoel is gemaakt van meerdere lagen berkenfineer. Voor mij persoonlijk is een 'stoel uit één stuk' het hoogst haalbare in machinegericht ontwerpen. Het hele product wordt gemaakt in één productieproces om de fabriekskosten laag te houden. Er is een unieke persmal gemaakt om deze stoel te kunnen maken. Goed doordacht gebruik van FSC fineer en duurzaamheid zijn zeker leidend geweest in dit project. Ik ben Bert Plantagie zeer dankbaar dat hij deze droom heeft helpen uitkomen! De Reply stoel is aangekocht door  het New Yorkse Museum of Arts and Design.

Reply-verzameling.jpg

INDUSTRIELE PROCESSEN

TAICHUNG
DECEMBER
2010

 

Denk eens aan al die spullen waarmee je iedere dag in aanraking komt. Sta je ooit stil bij het ontwerpproces dat aan de productie ervan ten grondslag ligt? Het antwoord is waarschijnlijk nee. Maar de ontwerper van die spullen heeft er hard aan gewerkt en zich voorgesteld hoe het object door jou gebruikt zou gaan worden. Hij heeft uren, dagen, misschien wel maanden besteed aan het overwegen van de mogelijkheden voor jouw gebruik. Hij heeft het ontwerp bijgeschaafd totdat het zo perfect mogelijk was. Maar zelfs als je het leeslampje 'Mr Ed' in zijn onaffe staat bekijkt in het productieproces, zie je al dat imperfectie een bepaalde schoonheid heeft.

P1140749_1_.jpg

SARI

TOKYO
NOVEMBER
2010

 

Gewoon een geweldige nieuwe publicatie rondom een oud ontwerp. In de jaren ’90 werd ik geholpen door Indonesische ambachtslieden om mijn lage stoel Sari te maken. In Azië zijn ze gek op rotan, en moderne rotan meubels zijn nog altijd erg populair in Japanse huizen. Verbazingwekkend om te zien hoe dit ontwerp na zoveel jaar ‘gestrand’ is in Tokyo en in dit Japanse tijdschrift terecht is gekomen. Ik hou van de rust die deze foto uitstraalt.

Gescande-afbeelding-1-2.jpg

INTERIOR 2010

KORTRIJK
OKTOBER
2010

 

Damast was één van de vijf standaard weeftechnieken in de Byzantijnse en islamitische weefcentra tijdens de vroege middeleeuwen. Vandaag de dag worden damastweefsels  geproduceerd als eenkleurige weefsels van zijde, linnen, of stoffen die op linnen lijken.
De lange lappen met satijn-geweven schering en inslag geven zachte highlights op de stof, die het licht op een andere manier reflecteren. De vergrote patronen in de tafellinnen-ontwerpen van Claire Vos voor functionals.eu versterken dit effect op een betoverende manier.

Patterns01-kopie-1.jpg

ZEROMIX

ARNHEM
SEPTEMBER
2010

 

Eindelijk worden mijn Sozu kranen op de markt gebracht. Sozu is een soort waterfontein die in Japanse tuinen wordt gebruikt. Meestal zijn ze gemaakt van bamboe, en bestaan ze uit een holle arm die op en neer kan bewegen en die vastzit aan een verticale pijp. Het water stroomt vanuit die pijp of buis in de arm. Dit idee inspireerde mij tot een kraan met een eenvoudig uiterlijk die ik maakte voor de Nederlandse fabrikant  Zeromix. Vanaf januari 2011 worden er vier versies van de Sozu geïntroduceerd. Sozu is verkrijgbaar in zwart, chroom of roestvrij staal.

20101210_N2H0634-kopie.jpg

AFSCHEID

MILAAN
AUGUSTUS
2010

 

Als ontwerper moet je soms afscheid nemen van je oude ontwerpen. Driade stopte kort geleden met de productie van de stoelen die ik in 1999 voor ze ontwikkelde. In die tijd werkte ik veel in Indonesië en maakte ik gebruik van gebogen buizen in combinatie met rotan. De twee materialen stelden me in staat om deze ontwerpen een heel sterke constructie mee te geven.
Als het weven klaar was, was de constructie bijna onzichtbaar geworden. Jammer genoeg zijn deze vijf prachtige stukken nu collectors items geworden! Dag Kraton, Agung, Sari, Goya and Ayu. Agung is opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam.

midollini-2.jpg

FIREPLACE

DUIZEL
JULI
2010

 

De Under-Cover techniek ontwikkeld door Tulp.eu heeft tot een nieuw ontwerpvoorstel geleid. 'Drop' is een open haard die in de muur verborgen zit. Het is een gegoten model, gemaakt van zachte hoeken met pleister eroverheen. Wat je niet ziet: de mallen die gemaakt zijn van hittebestendige composiet. Naadloos in de muur ingebouwd, zonder het pleisterwerk van de haard aan te tasten. Lichtgewicht lijstwerk, makkelijk aan te brengen. Een gladde deklaag maakt hem gemakkelijk overschilderbaar in iedere gewenste kleur.  Op deze foto barst de 'Drop' bijna uit de muur. Echt een heel sensuele vorm!

B-fire-100-Roderick-Vos-HR-_zijaanzicht_.jpg